100ste vierdaagse in aantocht hoog tijd voor blijvend eerbetoon
Geplaatst op zaterdag 20 juni 2015 Leestijd: 3.5 minuut
Wendy Grutters en Rosalie Thomassen van Stadspartij De Nijmeegse Fractie pleiten met de 100e Vierdaagse in 2016 in aantocht voor de komst van een markant en permanent eerbetoon in de stad. Stadspartij DNF wil 365 dagen per jaar uitdragen dat Nijmegen dé Vierdaagsestad is. De mensen die de Vierdaagse ieder jaar mogelijk maken, verdienen een blijk van dank. Een opvallend Vierdaagse monument nodigt bovendien liefhebbers van de Vierdaagse uit om vaker naar onze stad te komen.
Wie in Nederland "Nijmegen?" vraagt, krijgt als antwoord: "de Vierdaagse" En dat is niet verwonderlijk. Zoveel aandacht als de Vierdaagse ieder jaar weer oplevert in alle landelijke, maar ook internationale media, daar kan geen citymarketingcampagne tegenop. Al diegenen die ooit de wandelmars hebben uitgelopen, hebben mooie herinneringen aan onze stad. Hier ligt een kans. Een vast aandenken dat herinnert aan de Vierdaagse helpt de stad nog meer te profiteren van deze landelijke bekendheid. Het prikkelt mensen ook buiten die week in juli eens naar Nijmegen te komen.
Het is zonde dat bezoekers nergens in de stad een echt aandenken aan de Vierdaagse vinden. Een aandenken waarmee ze gegarandeerd op de foto willen om ook thuis nog eens te laten zien hoe leuk het is om in Nijmegen te zijn. Nijmegen kan zo'n fotogeniek monument wel gebruiken.
Uit een meting blijkt dat slechts de helft van alle Vierdaagse wandelaars na de wandelmars nog eens terugkeert naar Nijmegen voor een herhalingsbezoek. De andere helft twijfelt of komt niet meer terug. Een gemiste kans vindt Stadspartij DNF. Veel meer Vierdaagse lopers, maar ook de honderdduizenden toeschouwers van de Vierdaagse en bezoekers van de Vierdaagsefeesten, moeten verleid worden de weg terug te vinden naar Nijmegen. Dergelijke herhalingsbezoeken zijn gunstig voor en dragen bij aan de stadseconomie.
In 2016 trekt de 100e Vierdaagse door het Rijk van Nijmegen. Deze extra feestelijke jubileumeditie wordt een gedenkwaardige en zal nog meer als anders de aandacht krijgen van alle media. Dit vraagt om een statement. Een blijvend eerbetoon in het Nijmeegse straatbeeld is op zijn plaats. Een opvallende herinnering aan de wandelmars en al diegenen die de Vierdaagse ooit hebben gelopen. Maar zeker ook aan de honderden vrijwilligers die de Vierdaagse organiseren. Niet alleen als publiekstrekker, 365 dagen per jaar, maar ook als blijk van dank.
Stadspartij DNF wil een prominente plek gebruiken voor een eerste eerbetoon: de Waalbrug. Ter gelegenheid van de 100e Vierdaagse zou de brug voorgoed omgedoopt moeten worden in de "Vierdaagse Waalbrug".
In het komende jaar zal er groot onderhoud worden gepleegd aan de brug. Het aanlichten van de brug staat al tijden lang op de Nijmeegse wensenlijst. Deze gelegenheid biedt een kans voor een tweede eerbetoon. Een prachtig en fotogeniek lichtkunstwerk, dat herinnert aan het Vierdaagse legioen dat jaarlijks op de eerste dag, de Dag van Elst, bij zonsopgang de Vierdaagse Waalbrug overtrekt.
Als derde eerbetoon aan de Vierdaagse wil Stadspartij DNF graag een buurt aanwijzen waar straatnamen komen die verwijzen naar de wandelmars. Nederland telt nu welgeteld één Vierdaagsestraat. Die ligt nota bene in Rotterdam. Het komende jaar verrijzen er nieuwe buurten in Nijmegen-Noord. Hier ligt een kans voor de komst van een Vierdaagsebuurt. Hier kunnen klinkende straatnamen komen zoals het Vierdaagseplein, de Gouden Kruisstraat, een Annie Berkhoutstraat (de eerste vrouw die 66 Vierdaagsen met succes volbracht) of straatnamen vernoemd naar voormalige marsleiders.
Stadspartij DNF nodigt alle Nijmegenaren uit om mee te denken over de vraag hoe de stad 365 dagen per jaar kan laten merken trots te zijn op de Vierdaagse. Dat kan via Twitter met de hashtag #4daagse365 of door ideeën te posten op de Facebookpagina van de partij.
Stadspartij De Nijmeegse Fractie zal na het zomerreces van de gemeenteraad met een initiatiefvoorstel komen om de komst van een vast eerbetoon op de agenda te zetten. Goede ideeën uit de stad worden daarbij meegenomen. De partij zal er zo voor zorgen dat er nog voor de 100e Vierdaagse in 2016 werk van wordt gemaakt.
Wendy Grutters, gemeenteraadslid en fractievoorzitter, en Rosalie Thomassen, fractievolger, zijn beide lid van Stadspartij De Nijmeegse Fractie.
Wie in Nederland "Nijmegen?" vraagt, krijgt als antwoord: "de Vierdaagse" En dat is niet verwonderlijk. Zoveel aandacht als de Vierdaagse ieder jaar weer oplevert in alle landelijke, maar ook internationale media, daar kan geen citymarketingcampagne tegenop. Al diegenen die ooit de wandelmars hebben uitgelopen, hebben mooie herinneringen aan onze stad. Hier ligt een kans. Een vast aandenken dat herinnert aan de Vierdaagse helpt de stad nog meer te profiteren van deze landelijke bekendheid. Het prikkelt mensen ook buiten die week in juli eens naar Nijmegen te komen.
Het is zonde dat bezoekers nergens in de stad een echt aandenken aan de Vierdaagse vinden. Een aandenken waarmee ze gegarandeerd op de foto willen om ook thuis nog eens te laten zien hoe leuk het is om in Nijmegen te zijn. Nijmegen kan zo'n fotogeniek monument wel gebruiken.
Uit een meting blijkt dat slechts de helft van alle Vierdaagse wandelaars na de wandelmars nog eens terugkeert naar Nijmegen voor een herhalingsbezoek. De andere helft twijfelt of komt niet meer terug. Een gemiste kans vindt Stadspartij DNF. Veel meer Vierdaagse lopers, maar ook de honderdduizenden toeschouwers van de Vierdaagse en bezoekers van de Vierdaagsefeesten, moeten verleid worden de weg terug te vinden naar Nijmegen. Dergelijke herhalingsbezoeken zijn gunstig voor en dragen bij aan de stadseconomie.
In 2016 trekt de 100e Vierdaagse door het Rijk van Nijmegen. Deze extra feestelijke jubileumeditie wordt een gedenkwaardige en zal nog meer als anders de aandacht krijgen van alle media. Dit vraagt om een statement. Een blijvend eerbetoon in het Nijmeegse straatbeeld is op zijn plaats. Een opvallende herinnering aan de wandelmars en al diegenen die de Vierdaagse ooit hebben gelopen. Maar zeker ook aan de honderden vrijwilligers die de Vierdaagse organiseren. Niet alleen als publiekstrekker, 365 dagen per jaar, maar ook als blijk van dank.
Stadspartij DNF wil een prominente plek gebruiken voor een eerste eerbetoon: de Waalbrug. Ter gelegenheid van de 100e Vierdaagse zou de brug voorgoed omgedoopt moeten worden in de "Vierdaagse Waalbrug".
In het komende jaar zal er groot onderhoud worden gepleegd aan de brug. Het aanlichten van de brug staat al tijden lang op de Nijmeegse wensenlijst. Deze gelegenheid biedt een kans voor een tweede eerbetoon. Een prachtig en fotogeniek lichtkunstwerk, dat herinnert aan het Vierdaagse legioen dat jaarlijks op de eerste dag, de Dag van Elst, bij zonsopgang de Vierdaagse Waalbrug overtrekt.
Als derde eerbetoon aan de Vierdaagse wil Stadspartij DNF graag een buurt aanwijzen waar straatnamen komen die verwijzen naar de wandelmars. Nederland telt nu welgeteld één Vierdaagsestraat. Die ligt nota bene in Rotterdam. Het komende jaar verrijzen er nieuwe buurten in Nijmegen-Noord. Hier ligt een kans voor de komst van een Vierdaagsebuurt. Hier kunnen klinkende straatnamen komen zoals het Vierdaagseplein, de Gouden Kruisstraat, een Annie Berkhoutstraat (de eerste vrouw die 66 Vierdaagsen met succes volbracht) of straatnamen vernoemd naar voormalige marsleiders.
Stadspartij DNF nodigt alle Nijmegenaren uit om mee te denken over de vraag hoe de stad 365 dagen per jaar kan laten merken trots te zijn op de Vierdaagse. Dat kan via Twitter met de hashtag #4daagse365 of door ideeën te posten op de Facebookpagina van de partij.
Stadspartij De Nijmeegse Fractie zal na het zomerreces van de gemeenteraad met een initiatiefvoorstel komen om de komst van een vast eerbetoon op de agenda te zetten. Goede ideeën uit de stad worden daarbij meegenomen. De partij zal er zo voor zorgen dat er nog voor de 100e Vierdaagse in 2016 werk van wordt gemaakt.
Wendy Grutters, gemeenteraadslid en fractievoorzitter, en Rosalie Thomassen, fractievolger, zijn beide lid van Stadspartij De Nijmeegse Fractie.
Lees meer over: Citymarketing, Economie & Toerisme.