24- uursknip: De Raad kan meepraten over vergunningen
Geplaatst op maandag 14 oktober 2024 Leestijd: 3 minuten
De 24-uursknip op de Griftdijk Noord, die per 1 november wordt ingevoerd, houdt de gemoederen flink bezig. Ook in de Raad. Aan de ene kant wordt de straat rustiger en veiliger door de knip, daar kun je niet tegen zijn. Aan de andere kant zijn daar de bewoners en ondernemers van de wijken en dorpen achter de Griftdijk die deze weg vaak gebruiken en ervan afhankelijk zijn als route richting huis of werk. Die worden in onze ogen belemmerd én de andere straten worden nu drukker.
De ideeën van de Stadspartij voor minder ingrijpende opties, zoals het uitbreiden van de huidige spitsknip, vonden afgelopen woensdag helaas geen meerderheid in de Raad. Toch hebben we een aantal dingen voor elkaar gekregen.
Volgens Stadspartij Nijmegen zit het probleem hem vooral in het totaalbeeld van het mobiliteitsbeleid in de wijk Nijmegen-Noord. Er moet volgens ons een structurele oplossing komen voor de drukte.
Want deze wijk, en vooral de Griftdijk, is in de laatste jaren flink gegroeid. Waar de vroegere provinciale weg langs een paar boerderijen liep, wonen er nu 8.000 mensen die gebruik maken van deze weg. Voor al die mensen is er één extra weg aangelegd. Waarvan er met de 24-uursknip straks een belangrijke hoofdverkeersader wordt afgesloten. De alternatieven zijn de wegen in de wijken die nu al als druk worden bestempeld. De bewoners langs die wegen zijn nu juist bang dat het daar alleen maar drukker en onveiliger gaat worden en het probleem verplaatst wordt in plaats van opgelost.
Omdat we vonden dat iedere stem gehoord moest worden, diende Stadspartij Nijmegen vier moties in. Daarvan zijn er twee aangenomen. Fractievoorzitter Wendy Grutters licht ze toe:
1. Geen knip in vergunningen zonder de raad (aangenomen)
"De raad moet betrokken blijven bij beslissingen over de vergunningen op de Griftdijk. Er worden straks 4.000 vergunningen uitgegeven voor omwonenden, zodat de 24-uursknip doorgang kan vinden in de wijk. Het kan niet zo zijn dat het college de bevoegdheid heeft om deze vergunningen zomaar in te trekken als de verkeersdruk niet afneemt. Duizenden bewoners zijn afhankelijk van deze vergunningen voor hun woon-werkverkeer. We kunnen niet blijven schuiven met deze tijdelijke oplossingen zonder structurele duidelijkheid te bieden."
2. Vele wegen leiden naar de knip (niet aangenomen)
"In plaats van meteen naar de extreme maatregel van een 24-uursknip te grijpen, moeten we andere, minder ingrijpende scenario's onderzoeken. Waarom geen uitbreiding van de spitsknip in plaats van een complete afsluiting? Als uit onderzoek blijkt dat een 24-uursknip toch de enige oplossing is, dan moet er ook alles aan gedaan worden om de druk op omliggende wegen te verlichten."
3. Voor het knippen eerst goed kijken (niet aangenomen)
"We hebben een grondige impactanalyse nodig voordat we een knip invoeren. Het verkeer gaat zich verplaatsen, en omliggende wegen zoals de Keizer Hendrik VI-singel en de Margaretha van Mechelenweg zullen de grootste klappen opvangen. Maar deze wegen staan nu al vast. Ook als de 24-uursknip wel doorgaat moeten we precies weten wat de impact zal zijn op de omliggende wijken, om de schade te beperken en de verkeersdruk te beheersen."
4. Investeren in evenwicht (aangenomen)
"We moeten alleen de strikt noodzakelijke veiligheidsmaatregelen treffen aan de Griftdijk Noord, niet meer. Er gaan nu weer veel aandacht en middelen naar Nijmegen-Noord, terwijl deze aandacht en middelen net zo goed nodig zijn voor wijken als Dukenburg en Lindenholt. Deze wijken kampen al jarenlang met achterstanden in onderhoud en infrastructuur. Zij hebben net zo goed recht op veilige en goed begaanbare wegen."
De ideeën van de Stadspartij voor minder ingrijpende opties, zoals het uitbreiden van de huidige spitsknip, vonden afgelopen woensdag helaas geen meerderheid in de Raad. Toch hebben we een aantal dingen voor elkaar gekregen.
Volgens Stadspartij Nijmegen zit het probleem hem vooral in het totaalbeeld van het mobiliteitsbeleid in de wijk Nijmegen-Noord. Er moet volgens ons een structurele oplossing komen voor de drukte.
Want deze wijk, en vooral de Griftdijk, is in de laatste jaren flink gegroeid. Waar de vroegere provinciale weg langs een paar boerderijen liep, wonen er nu 8.000 mensen die gebruik maken van deze weg. Voor al die mensen is er één extra weg aangelegd. Waarvan er met de 24-uursknip straks een belangrijke hoofdverkeersader wordt afgesloten. De alternatieven zijn de wegen in de wijken die nu al als druk worden bestempeld. De bewoners langs die wegen zijn nu juist bang dat het daar alleen maar drukker en onveiliger gaat worden en het probleem verplaatst wordt in plaats van opgelost.
Omdat we vonden dat iedere stem gehoord moest worden, diende Stadspartij Nijmegen vier moties in. Daarvan zijn er twee aangenomen. Fractievoorzitter Wendy Grutters licht ze toe:
1. Geen knip in vergunningen zonder de raad (aangenomen)
"De raad moet betrokken blijven bij beslissingen over de vergunningen op de Griftdijk. Er worden straks 4.000 vergunningen uitgegeven voor omwonenden, zodat de 24-uursknip doorgang kan vinden in de wijk. Het kan niet zo zijn dat het college de bevoegdheid heeft om deze vergunningen zomaar in te trekken als de verkeersdruk niet afneemt. Duizenden bewoners zijn afhankelijk van deze vergunningen voor hun woon-werkverkeer. We kunnen niet blijven schuiven met deze tijdelijke oplossingen zonder structurele duidelijkheid te bieden."
2. Vele wegen leiden naar de knip (niet aangenomen)
"In plaats van meteen naar de extreme maatregel van een 24-uursknip te grijpen, moeten we andere, minder ingrijpende scenario's onderzoeken. Waarom geen uitbreiding van de spitsknip in plaats van een complete afsluiting? Als uit onderzoek blijkt dat een 24-uursknip toch de enige oplossing is, dan moet er ook alles aan gedaan worden om de druk op omliggende wegen te verlichten."
3. Voor het knippen eerst goed kijken (niet aangenomen)
"We hebben een grondige impactanalyse nodig voordat we een knip invoeren. Het verkeer gaat zich verplaatsen, en omliggende wegen zoals de Keizer Hendrik VI-singel en de Margaretha van Mechelenweg zullen de grootste klappen opvangen. Maar deze wegen staan nu al vast. Ook als de 24-uursknip wel doorgaat moeten we precies weten wat de impact zal zijn op de omliggende wijken, om de schade te beperken en de verkeersdruk te beheersen."
4. Investeren in evenwicht (aangenomen)
"We moeten alleen de strikt noodzakelijke veiligheidsmaatregelen treffen aan de Griftdijk Noord, niet meer. Er gaan nu weer veel aandacht en middelen naar Nijmegen-Noord, terwijl deze aandacht en middelen net zo goed nodig zijn voor wijken als Dukenburg en Lindenholt. Deze wijken kampen al jarenlang met achterstanden in onderhoud en infrastructuur. Zij hebben net zo goed recht op veilige en goed begaanbare wegen."