College sluit ogen voor risico's en goede alternatieven Winkelsteeg en Stationsgebied
Geplaatst op donderdag 25 november 2021 Leestijd: 1 minuut
In de raadsvergadering van 24 november werd gesproken over de ontwikkeling van Winkelsteeg en Stationsgebied. Enorme dossiers die weliswaar zorgen voor heel veel meer woningen in Nijmegen, maar ook voor flinke kosten (183 miljoen euro) en flinke risico's (nog eens 90 miljoen euro extra). Stadspartij Nijmegen heeft zich kritisch geuit omdat het College in onze ogen niet goed omgaat met enkele risico's.
Wonen boven werken in de Winkelsteeg?
In de Winkelsteeg moeten 1000 woningen tussen de huidige bedrijven gebouwd gaan worden. Wij vrezen voor het voortbestaan van die bedrijven en de mensen die daar hun werk hebben. Ook de bereikbaarheid van Hatert en Dukenburg komt meer onder druk te staan. Moties en amendementen om daarmee om te gaan haalden het niet. Daarom stemden wij tegen. Omdat wij vinden dat wonen voor (nieuwe) Nijmegenaren niet ten koste mag gaan van arbeidsplaatsen en ondernemerschap, of van bereikbaarheid van bestaande woonwijken.
Fietsgracht pal voor station
Bij het Stationsgebied zijn wij bezorgd om de komst van een fietsgracht pal voor het station: een hindernisbaan, die 22 miljoen euro kost, en nog steeds niet zorgt voor een goede oversteek van de busbaan.
Niet alleen wij zijn kritisch, ook de Fietsersbond en diverse architecten meldden zich bij ons. Zij hebben prima alternatieven maar het College wil die niet meer verkennen. Een motie om het college alsnog te dwingen die te bekijken werd helaas weggestemd. Wij stemden wel voor de ontwikkeling van woningen en nieuwe bedrijvigheid bij het station.
Wonen boven werken in de Winkelsteeg?
In de Winkelsteeg moeten 1000 woningen tussen de huidige bedrijven gebouwd gaan worden. Wij vrezen voor het voortbestaan van die bedrijven en de mensen die daar hun werk hebben. Ook de bereikbaarheid van Hatert en Dukenburg komt meer onder druk te staan. Moties en amendementen om daarmee om te gaan haalden het niet. Daarom stemden wij tegen. Omdat wij vinden dat wonen voor (nieuwe) Nijmegenaren niet ten koste mag gaan van arbeidsplaatsen en ondernemerschap, of van bereikbaarheid van bestaande woonwijken.
Fietsgracht pal voor station
Bij het Stationsgebied zijn wij bezorgd om de komst van een fietsgracht pal voor het station: een hindernisbaan, die 22 miljoen euro kost, en nog steeds niet zorgt voor een goede oversteek van de busbaan.
Impressie vernieuwde Stationsgebied Nijmegen
Niet alleen wij zijn kritisch, ook de Fietsersbond en diverse architecten meldden zich bij ons. Zij hebben prima alternatieven maar het College wil die niet meer verkennen. Een motie om het college alsnog te dwingen die te bekijken werd helaas weggestemd. Wij stemden wel voor de ontwikkeling van woningen en nieuwe bedrijvigheid bij het station.
Raadslid Rosalie Thomassen over de fietsgracht en herinrichting Stationsplein Nijmegen