Ontheffingszorgen zero-emissiezones: Stadspartij stelt kritische vragen
Geplaatst op woensdag 23 oktober 2024 Leestijd: 2.5 minuut
Ze zijn de laatste tijd vaak in het nieuws geweest. Maar per 1 januari 2025 zijn ze er dan echt: de uitstootvrije zones. Ook wel bekend als zero-emissiezones. Om die werkbaar te houden, gelden er veel vrijstellingen en ontheffingen. Sinds juli kunnen die ontheffingen worden aangevraagd. Maar dat werkt nog niet goed. Stadspartij Nijmegen ontvangt veel bezorgde signalen. Zo veel dat we daarom kritische vragen stelden aan het college.
Landelijk loket blijkt doolhof
De steden die zero emissiezones invoeren in Nederland, zouden via een landelijk loket van het RDW hun ondernemers passende ontheffingen kunnen laten aanvragen. De meeste ontheffingen gelden namelijk voor alle steden die deze uitstootvrije zones krijgen. Het rijk kreeg dit loket echter niet op tijd op orde. Daarom heeft het rijk dit nu aan de gemeente Amsterdam uitbesteed. Maar ook dit loket werkt nog niet goed genoeg, merkt Stadspartij Nijmegen. De informatie is onduidelijk en veel ontheffingen kunnen nog helemaal niet aangevraagd worden. De tijd dringt.
Er is een bureaucratische wirwar aan aanvraagopties. Wie niet gelijk de juiste gebruikt, en daardoor de ontheffing niet krijgt, betaalt wel de kosten voor die aanvraag. En dat kan wel oplopen tot 250 euro. De site van de rijksoverheid bevat superveel vakjargon. Het is daardoor helemaal niet gebruiksvriendelijk. Ook op de site van de gemeente staat veel te weinig uitleg over welke aanvraagoptie voor jou de juiste is.
Nog een grote zorg: bepaalde ontheffingen kunnen nog helemaal niet aangevraagd worden. Dat geldt voor bijzondere voertuigen, hybride plug-in vrachtwagens, en de ontheffing voor ondernemers die kunnen aantonen dat de aanschaf van een nieuw voertuig financieel niet kan. Waarom dit nog niet aangevraagd kan worden, dat staat zowel op de site van het rijk als van de gemeente niet uitgelegd.
Wel staat er op de website van de gemeente Nijmegen dat de website van het Centraal Loket drukke momenten niet goed aankan en aanvragen erg lang kan duren. Wat ons weer zorgen baart als er straks aanvragen moeten worden gedaan voor Nijmeegse piekmomenten zoals de Vierdaagse, de Vierdaagsefeesten of de Najaarskermis.
Kritische vragen
Omdat het zo'n zooitje is, heeft Stadspartij Nijmegen vragen gesteld samen met de VVD. Het kan niet zo zijn dat ondernemers keer op keer een aanvraag moeten doen, geld moeten betalen en alsmaar in onzekerheid blijven zitten.
Daarom vragen we het college onder andere het volgende:
- Vindt het college, net als wij, dat het onredelijk is om de zones per 1 januari 2025 in te voeren als ondernemers en bewoners hun ontheffingen nog niet normaal kunnen aanvragen?
- Als het college de zero-emissiezones toch op 1 januari 2025 gaat invoeren, kunnen ze dan in ieder geval de periode uitstellen waarin je een boete kunt krijgen voor het rijden met een oudere auto in die zones?
- Kan het college de informatie op hun website meteen verbeteren? Bijvoorbeeld met een duidelijke vraag-en-antwoord-sectie (Q&A) en contactgegevens van iemand die je kan bellen bij dringende vragen?
- Vindt het college de hoeveelheid informatie die aanvragers moeten meesturen redelijk? Denkt het college dat er geen problemen zullen ontstaan op piekmomenten zoals bij de Vierdaagse?
Stadspartij Nijmegen wacht de antwoorden af. De uitstootvrije zones zijn erg ingrijpende maatregelen. We vinden het daarom belangrijk om te blijven volgen of het voor ondernemers werkbaar blijft. Zo niet, dan maakt onze fractie er weer werk van.
Loop je zelf tegen soortgelijke bureaucratische doolhoven aan en denk je dat er iets niet klopt? Mail ons dan: info@stadspartijnijmegen.nl.
Landelijk loket blijkt doolhof
De steden die zero emissiezones invoeren in Nederland, zouden via een landelijk loket van het RDW hun ondernemers passende ontheffingen kunnen laten aanvragen. De meeste ontheffingen gelden namelijk voor alle steden die deze uitstootvrije zones krijgen. Het rijk kreeg dit loket echter niet op tijd op orde. Daarom heeft het rijk dit nu aan de gemeente Amsterdam uitbesteed. Maar ook dit loket werkt nog niet goed genoeg, merkt Stadspartij Nijmegen. De informatie is onduidelijk en veel ontheffingen kunnen nog helemaal niet aangevraagd worden. De tijd dringt.
Er is een bureaucratische wirwar aan aanvraagopties. Wie niet gelijk de juiste gebruikt, en daardoor de ontheffing niet krijgt, betaalt wel de kosten voor die aanvraag. En dat kan wel oplopen tot 250 euro. De site van de rijksoverheid bevat superveel vakjargon. Het is daardoor helemaal niet gebruiksvriendelijk. Ook op de site van de gemeente staat veel te weinig uitleg over welke aanvraagoptie voor jou de juiste is.
Nog een grote zorg: bepaalde ontheffingen kunnen nog helemaal niet aangevraagd worden. Dat geldt voor bijzondere voertuigen, hybride plug-in vrachtwagens, en de ontheffing voor ondernemers die kunnen aantonen dat de aanschaf van een nieuw voertuig financieel niet kan. Waarom dit nog niet aangevraagd kan worden, dat staat zowel op de site van het rijk als van de gemeente niet uitgelegd.
Wel staat er op de website van de gemeente Nijmegen dat de website van het Centraal Loket drukke momenten niet goed aankan en aanvragen erg lang kan duren. Wat ons weer zorgen baart als er straks aanvragen moeten worden gedaan voor Nijmeegse piekmomenten zoals de Vierdaagse, de Vierdaagsefeesten of de Najaarskermis.
Kritische vragen
Omdat het zo'n zooitje is, heeft Stadspartij Nijmegen vragen gesteld samen met de VVD. Het kan niet zo zijn dat ondernemers keer op keer een aanvraag moeten doen, geld moeten betalen en alsmaar in onzekerheid blijven zitten.
Daarom vragen we het college onder andere het volgende:
- Vindt het college, net als wij, dat het onredelijk is om de zones per 1 januari 2025 in te voeren als ondernemers en bewoners hun ontheffingen nog niet normaal kunnen aanvragen?
- Als het college de zero-emissiezones toch op 1 januari 2025 gaat invoeren, kunnen ze dan in ieder geval de periode uitstellen waarin je een boete kunt krijgen voor het rijden met een oudere auto in die zones?
- Kan het college de informatie op hun website meteen verbeteren? Bijvoorbeeld met een duidelijke vraag-en-antwoord-sectie (Q&A) en contactgegevens van iemand die je kan bellen bij dringende vragen?
- Vindt het college de hoeveelheid informatie die aanvragers moeten meesturen redelijk? Denkt het college dat er geen problemen zullen ontstaan op piekmomenten zoals bij de Vierdaagse?
Stadspartij Nijmegen wacht de antwoorden af. De uitstootvrije zones zijn erg ingrijpende maatregelen. We vinden het daarom belangrijk om te blijven volgen of het voor ondernemers werkbaar blijft. Zo niet, dan maakt onze fractie er weer werk van.
Loop je zelf tegen soortgelijke bureaucratische doolhoven aan en denk je dat er iets niet klopt? Mail ons dan: info@stadspartijnijmegen.nl.