Taxi-soap: Mogen ze nou wel of niet over de Waalkade?
Geplaatst op donderdag 28 maart 2024 Leestijd: 2.5 minuut
Afgelopen maand heeft raadslid Eric Bender samen met Niek Kraut van VVD-Nijmegen vragen gesteld over taxi's die beboet werden omdat ze over de Waalkade en de Griftdijk reden. Daar zijn auto's namelijk niet meer welkom sinds september 2022. Taxi's zijn echter niet zomaar auto's, en dat liet ook de woordvoerder van de taxibranche in Nijmegen weten.
De woordvoerder vroeg begin maart in de gemeenteraad om ontheffingen voor het rijden op de Waalkade en de Griftdijk. Taxichauffeurs willen, net als bussen die er ook gewoon mogen rijden, mensen op de plek van bestemming af kunnen zetten. Al dan niet voor hun huis. Ook als dat op de Waalkade is.
Taxi's zijn een belangrijke toevoeging voor de mobiliteitsmix in de stad. Ze bedienen mensen op een heel andere manier dan het openbaar vervoer doet. Ze helpen mensen die niet zo goed te been zijn. Ze halen je op als je net een wijntje te veel op hebt op de Waalkade. En ze zetten je graag voor de deur af als je bijvoorbeeld net uit het ziekenhuis komt.
Nu mogen ze hun klanten alleen ophalen en afzetten voor de bebording die je bijvoorbeeld op de Waalkade ziet, aldus de woordvoerder. De andere optie is omrijden, maar ook dat wordt niet altijd in dank afgenomen. De taxichauffeurs voelen zich daar niet goed bij. Beide scenario's begrepen de Stadspartij en de VVD.
De vragen die in eerste instantie gesteld werden, gingen dan ook over het opheffen van de boetes voor taxichauffeurs en het regelen van ontheffingen voor de taxibranche in onze stad, wat betreft rijden over de Waalkade en Griftdijk.
Onduidelijkheid over ontheffingen
Al snel nam dit verhaal een andere wending door vragen die dagblad De Gelderlander had gesteld aan de gemeente Nijmegen. Taxi's bleken al die tijd recht te hebben op ontheffingen op de Waalkade en de Griftdijk. Taxichauffeurs waren per ongeluk beboet, zo stelde de woordvoerder van de gemeente in het artikel. Later bleek dat deze ontheffingen door de taxibranche zelf aangevraagd hadden moeten worden, een gegeven waar veel taxichauffeurs geen weet van hadden.
Naar aanleiding van het eerste artikel stelden wij samen met de VVD vervolgvragen. Zo willen we weten waarom de taxibranche niet goed op de hoogte is gesteld over de ontheffingen die ook voor hen golden. Daarnaast willen we uiteraard graag weten of de taxi's hun geld terug krijgen. Tot slot vragen we ook of de taxi's voortaan gewoon over de Waalkade en Griftdijk mogen rijden.
De gemeentewoordvoerder laat in het laatste artikel weten dat ze bezig zijn met de boetes die zijn uitgedeeld. Ook geeft de woordvoerder aan dat het nog even duurt voordat de ontheffing, die dus gaat gelden voor taxi's op zowel gedeelten van de Waalkade als Griftdijk, er daadwerkelijk is. De verboden blijven voor nu gelden. "Maar er wordt niet gehandhaafd."
Stadspartij Nijmegen is blij te horen dat er ontheffingen aan zitten te komen voor de taxichauffeurs. Het is immers gek dat taxi's niet op de plekken kunnen komen waar ze nodig zijn. We blijven er met onze neus bovenop zitten en we blijven vragen stellen tot alles duidelijk is voor iedereen.
De woordvoerder vroeg begin maart in de gemeenteraad om ontheffingen voor het rijden op de Waalkade en de Griftdijk. Taxichauffeurs willen, net als bussen die er ook gewoon mogen rijden, mensen op de plek van bestemming af kunnen zetten. Al dan niet voor hun huis. Ook als dat op de Waalkade is.
Taxi's zijn een belangrijke toevoeging voor de mobiliteitsmix in de stad. Ze bedienen mensen op een heel andere manier dan het openbaar vervoer doet. Ze helpen mensen die niet zo goed te been zijn. Ze halen je op als je net een wijntje te veel op hebt op de Waalkade. En ze zetten je graag voor de deur af als je bijvoorbeeld net uit het ziekenhuis komt.
Nu mogen ze hun klanten alleen ophalen en afzetten voor de bebording die je bijvoorbeeld op de Waalkade ziet, aldus de woordvoerder. De andere optie is omrijden, maar ook dat wordt niet altijd in dank afgenomen. De taxichauffeurs voelen zich daar niet goed bij. Beide scenario's begrepen de Stadspartij en de VVD.
De vragen die in eerste instantie gesteld werden, gingen dan ook over het opheffen van de boetes voor taxichauffeurs en het regelen van ontheffingen voor de taxibranche in onze stad, wat betreft rijden over de Waalkade en Griftdijk.
Onduidelijkheid over ontheffingen
Al snel nam dit verhaal een andere wending door vragen die dagblad De Gelderlander had gesteld aan de gemeente Nijmegen. Taxi's bleken al die tijd recht te hebben op ontheffingen op de Waalkade en de Griftdijk. Taxichauffeurs waren per ongeluk beboet, zo stelde de woordvoerder van de gemeente in het artikel. Later bleek dat deze ontheffingen door de taxibranche zelf aangevraagd hadden moeten worden, een gegeven waar veel taxichauffeurs geen weet van hadden.
Naar aanleiding van het eerste artikel stelden wij samen met de VVD vervolgvragen. Zo willen we weten waarom de taxibranche niet goed op de hoogte is gesteld over de ontheffingen die ook voor hen golden. Daarnaast willen we uiteraard graag weten of de taxi's hun geld terug krijgen. Tot slot vragen we ook of de taxi's voortaan gewoon over de Waalkade en Griftdijk mogen rijden.
De gemeentewoordvoerder laat in het laatste artikel weten dat ze bezig zijn met de boetes die zijn uitgedeeld. Ook geeft de woordvoerder aan dat het nog even duurt voordat de ontheffing, die dus gaat gelden voor taxi's op zowel gedeelten van de Waalkade als Griftdijk, er daadwerkelijk is. De verboden blijven voor nu gelden. "Maar er wordt niet gehandhaafd."
Stadspartij Nijmegen is blij te horen dat er ontheffingen aan zitten te komen voor de taxichauffeurs. Het is immers gek dat taxi's niet op de plekken kunnen komen waar ze nodig zijn. We blijven er met onze neus bovenop zitten en we blijven vragen stellen tot alles duidelijk is voor iedereen.