Uit de stadsbegroting: Nieuw Nu nog beter Het reclamebeleid van Nijmegen
Geplaatst op zondag 5 november 2023 Leestijd: 1.5 minuut
Afgelopen jaar kwamen er bij Stadspartij Nijmegen klachten binnen van ondernemers in de binnenstad. Ze kregen waarschuwingen omdat hun reclame niet paste binnen het reclamebeleid van de gemeente. Na jarenlang coulance en dialoog werd er plots geschermd met forse dwangsommen. Een onwenselijke gang van zaken, vonden wij.
Daarom was het voor ons als Stadspartij Nijmegen niet meer dan logisch om ook een werrem hert uit te dragen aan deze ondernemers tijdens het debat over de stadsbegroting. Want ondernemers komen uit zware tijden en zitten nog steeds in een lastig parket. Na de coronacrisis overleefd te hebben, kampen ze nu met forse inflatie, terugbetalingen van coronaschulden en een tekort aan personeel. Om dan ook nog een dwangsom te moeten betalen, omdat een raamsticker te groot is, ging ons te ver.
Daarom diende fractievoorzitter Wendy Grutters onze motie 'Nieuw! Nu nog beter! Ons reclamebeleid' in. Gevolg? Het reclamebeleid gaat op de schop. Het reclamebeleid wordt vanaf volgend jaar geactualiseerd. De regels zoals die er nu liggen, stammen uit 2013 en zijn vooral uitgevoerd op ondernemers die een kermis van hun voorgevel maakten. Vanaf 2022 is er opeens strenger gekeken naar de regels en de reclame-uitingen van ondernemers in de stad. Waarbij sommige ondernemers een waarschuwing met dreiging van dwangsom kregen waar ze van schrokken. Er is namelijk veel veranderd sinds 2013. Denk bijvoorbeeld aan led-reclames en televisieschermen in de etalages.
Daarom willen we dat het college samen met de ondernemers gaat kijken naar het beleid. En naar wat ondernemers zien aan trends, wat zij merken dat hun klanten mooi vinden, en hoe zij met al deze ideeën toch rekening kunnen houden met het straatbeeld. Alleen samen maak je Nijmegen mooier.
Nu is hiernaast ook het fijne nieuws dat het controleren op het reclamebeleid weer teruggaat naar de gemeente en niet meer door de ODRN uitgevoerd wordt. Dat maakt het makkelijker om als gemeente meer grip te krijgen op het nieuwe reclamebeleid in goede dialoog met de ondernemers.
Daarom was het voor ons als Stadspartij Nijmegen niet meer dan logisch om ook een werrem hert uit te dragen aan deze ondernemers tijdens het debat over de stadsbegroting. Want ondernemers komen uit zware tijden en zitten nog steeds in een lastig parket. Na de coronacrisis overleefd te hebben, kampen ze nu met forse inflatie, terugbetalingen van coronaschulden en een tekort aan personeel. Om dan ook nog een dwangsom te moeten betalen, omdat een raamsticker te groot is, ging ons te ver.
Daarom diende fractievoorzitter Wendy Grutters onze motie 'Nieuw! Nu nog beter! Ons reclamebeleid' in. Gevolg? Het reclamebeleid gaat op de schop. Het reclamebeleid wordt vanaf volgend jaar geactualiseerd. De regels zoals die er nu liggen, stammen uit 2013 en zijn vooral uitgevoerd op ondernemers die een kermis van hun voorgevel maakten. Vanaf 2022 is er opeens strenger gekeken naar de regels en de reclame-uitingen van ondernemers in de stad. Waarbij sommige ondernemers een waarschuwing met dreiging van dwangsom kregen waar ze van schrokken. Er is namelijk veel veranderd sinds 2013. Denk bijvoorbeeld aan led-reclames en televisieschermen in de etalages.
Daarom willen we dat het college samen met de ondernemers gaat kijken naar het beleid. En naar wat ondernemers zien aan trends, wat zij merken dat hun klanten mooi vinden, en hoe zij met al deze ideeën toch rekening kunnen houden met het straatbeeld. Alleen samen maak je Nijmegen mooier.
Nu is hiernaast ook het fijne nieuws dat het controleren op het reclamebeleid weer teruggaat naar de gemeente en niet meer door de ODRN uitgevoerd wordt. Dat maakt het makkelijker om als gemeente meer grip te krijgen op het nieuwe reclamebeleid in goede dialoog met de ondernemers.
Lees meer over: Binnenstad.