Zorgen Over Zero-Emissiezones: Stadspartij Nijmegen Helpt
Geplaatst op donderdag 4 juli 2024 Leestijd: 3 minuten
Geen hordes ronkende vrachtwagens meer iedere morgen in de Molenstraat. Dat is fijn. Maar er is nog helemaal geen reden tot juichen als het om zero-emissiezones gaat. Daarvoor zijn de zorgen nog te veel en te groot. Te veel groepen inwoners en ondernemers komen onevenredig hard in de knel. Stadspartij Nijmegen deed daarom voorstellen om die pijnpunten weg te nemen.
Bewoners in de Benedenstad in de knel
Een van de zero emissiezones komt in de binnenstad. Maar nu blijkt de Benedenstad daarbij gerekend te worden. Ook daar mogen per 1 januari 2025 dan geen busjes en vrachtauto's op benzine of diesel meer inrijden.
Onze raadsleden vinden dit onterecht, omdat de Benedenstad gewoon een woonwijk is. In de bovenstad rijden busjes af en aan. In de Benedenstad is daar helemaal geen sprake van. Bovendien is de allergrootste vervuilende factor daar de scheepvaart. Maar die blijft gewoon varen en vervuilen.
Benedenstad bewoners maken zich grote zorgen of ze straks nog wel een loodgieter, dakreparateur, klussenbus enzovoort kunnen vinden die wil voorrijden. Veel van dat soort kleine ondernemers kunnen de overstap naar elektrisch vervoer helemaal niet betalen. Of ze hebben er nog geen zin in. Ze hebben ook buiten de Benedenstad werk zat. Dus waarom zouden ze?
De 2700 bewoners van de Benedenstad kunnen niet zonder die diensten. En erger nog, per saldo schieten ze niks op met de zero-emissiezone. Ze krijgen alleen maar last maar er geen schonere lucht voor terug.
Om deze bewoners te besparen, stelde Stadspartij Nijmegen voor de zero-emissiezone te beperken tot alleen de bovenstad. Helaas kreeg dit raadsvoorstel geen steun van een meerderheid in de raad.
Ontheffing voor de kermis
Een groep ondernemers die ook tussen wal en schip valt, zijn kermisexploitanten. Zij mogen alleen met jongere voertuigen voorlopig nog de zones in. Maar de voertuigen ouder dan 13 jaar niet. Maar die zijn vaak nog lang niet aan vervanging toe. Daarvoor moeten ze dan telkens weer een ontheffing aanvragen, maximaal 12 keer per jaar a 30 euro per keer.
Stadspartij Nijmegen vindt dat onnodig belemmerend en bureaucratisch. De kermis is een prachtig stukje verbindende volkscultuur. Dat moeten we niet willen wegjagen. Daarom vroegen wij het college om ook de kermis, net als marktondernemers die al eerder op verzoek van Stadspartij Nijmegen een ontheffing kregen, uit te zonderen. Dit voorstel haalde een meerderheid in de raad.
Woonwerkverkeer: Wat nou als je met een bedrijfswagen naar je huis in een zero-emissiezone moet rijden na je werk?
Er zijn bewoners in de zones die hun bedrijfswagen mee naar huis nemen. Dat is geen stadslogistiek verkeer, maar woonwerkverkeer. Het gaat om een kleine groep mensen met minimale impact op de luchtkwaliteit. Zij hebben een recht op parkeren nu: vanwege een parkeervergunning of privéparkeerterrein. Het is daarom oneerlijk deze groep zo te benadelen en hun recht om naar huis te rijden af te pakken. Ons voorstel om deze groep met maatwerk toegang te laten behouden tot de zones, werd niet aangenomen of verworpen. Het haalde precies evenveel voor stemmen als tegen stemmen. De volgende raadsvergadering komt het opnieuw in stemming. Naar alle verwachting zal ons voorstel het dan wel halen.
Meer tijd en voorlopig geen boetes
Tot slot: Stadspartij krijgt wekelijks, al maandenlang, vele mailtjes en telefoontjes van bezorgde inwoners en ondernemers. De gemeente doet erg veel om deze groep te adviseren en informeren. Maar zekerheid krijgt een grote groep pas op het moment dat zij een ontheffing kunnen aanvragen. Dat kan pas sinds 1 juli 2025. Het doorlopen van deze procedure kan in sommige gevallen maanden duren.
Daarom rekent het college al op een coulance termijn tot 1 mei 2025. Tussen 1 januari en die datum wordt er niet beboet. Stadspartij Nijmegen vindt die termijn te kort. Wij stelden daarom voor pas op zijn vroegst 1 augustus 2025 te gaan beboeten. Ook dit voorstel kreeg steun uit de raad.
Bewoners in de Benedenstad in de knel
Een van de zero emissiezones komt in de binnenstad. Maar nu blijkt de Benedenstad daarbij gerekend te worden. Ook daar mogen per 1 januari 2025 dan geen busjes en vrachtauto's op benzine of diesel meer inrijden.
Onze raadsleden vinden dit onterecht, omdat de Benedenstad gewoon een woonwijk is. In de bovenstad rijden busjes af en aan. In de Benedenstad is daar helemaal geen sprake van. Bovendien is de allergrootste vervuilende factor daar de scheepvaart. Maar die blijft gewoon varen en vervuilen.
Benedenstad bewoners maken zich grote zorgen of ze straks nog wel een loodgieter, dakreparateur, klussenbus enzovoort kunnen vinden die wil voorrijden. Veel van dat soort kleine ondernemers kunnen de overstap naar elektrisch vervoer helemaal niet betalen. Of ze hebben er nog geen zin in. Ze hebben ook buiten de Benedenstad werk zat. Dus waarom zouden ze?
De 2700 bewoners van de Benedenstad kunnen niet zonder die diensten. En erger nog, per saldo schieten ze niks op met de zero-emissiezone. Ze krijgen alleen maar last maar er geen schonere lucht voor terug.
Om deze bewoners te besparen, stelde Stadspartij Nijmegen voor de zero-emissiezone te beperken tot alleen de bovenstad. Helaas kreeg dit raadsvoorstel geen steun van een meerderheid in de raad.
Ontheffing voor de kermis
Een groep ondernemers die ook tussen wal en schip valt, zijn kermisexploitanten. Zij mogen alleen met jongere voertuigen voorlopig nog de zones in. Maar de voertuigen ouder dan 13 jaar niet. Maar die zijn vaak nog lang niet aan vervanging toe. Daarvoor moeten ze dan telkens weer een ontheffing aanvragen, maximaal 12 keer per jaar a 30 euro per keer.
Stadspartij Nijmegen vindt dat onnodig belemmerend en bureaucratisch. De kermis is een prachtig stukje verbindende volkscultuur. Dat moeten we niet willen wegjagen. Daarom vroegen wij het college om ook de kermis, net als marktondernemers die al eerder op verzoek van Stadspartij Nijmegen een ontheffing kregen, uit te zonderen. Dit voorstel haalde een meerderheid in de raad.
Woonwerkverkeer: Wat nou als je met een bedrijfswagen naar je huis in een zero-emissiezone moet rijden na je werk?
Er zijn bewoners in de zones die hun bedrijfswagen mee naar huis nemen. Dat is geen stadslogistiek verkeer, maar woonwerkverkeer. Het gaat om een kleine groep mensen met minimale impact op de luchtkwaliteit. Zij hebben een recht op parkeren nu: vanwege een parkeervergunning of privéparkeerterrein. Het is daarom oneerlijk deze groep zo te benadelen en hun recht om naar huis te rijden af te pakken. Ons voorstel om deze groep met maatwerk toegang te laten behouden tot de zones, werd niet aangenomen of verworpen. Het haalde precies evenveel voor stemmen als tegen stemmen. De volgende raadsvergadering komt het opnieuw in stemming. Naar alle verwachting zal ons voorstel het dan wel halen.
Meer tijd en voorlopig geen boetes
Tot slot: Stadspartij krijgt wekelijks, al maandenlang, vele mailtjes en telefoontjes van bezorgde inwoners en ondernemers. De gemeente doet erg veel om deze groep te adviseren en informeren. Maar zekerheid krijgt een grote groep pas op het moment dat zij een ontheffing kunnen aanvragen. Dat kan pas sinds 1 juli 2025. Het doorlopen van deze procedure kan in sommige gevallen maanden duren.
Daarom rekent het college al op een coulance termijn tot 1 mei 2025. Tussen 1 januari en die datum wordt er niet beboet. Stadspartij Nijmegen vindt die termijn te kort. Wij stelden daarom voor pas op zijn vroegst 1 augustus 2025 te gaan beboeten. Ook dit voorstel kreeg steun uit de raad.