• Home
  • Nieuws
  • Update Keizer Karelplein en Stationsdistrict

Update Keizer Karelplein en Stationsdistrict

Geplaatst op      Leestijd: 3 minuten
Update Keizer Karelplein en Stationsdistrict

Na een flink debat gisteren over het Stationsdistrict en het Keizer Karelplein, heeft Stadspartij Nijmegen mooie afspraken weten vast te leggen. Want ook wij hadden flinke twijfels aan sommige dingen die werden genoemd in het plan voor het nieuwe stationsgebied en omgeving in 2050.

Aan de ene kant wordt het station en de omgeving alleen maar mooier en beter begaanbaar. Er komt meer fraai groen, fijnere looproutes, er komen meer cafeetjes, een veel beter stationsplein, meer werkplekken, meer ruimte voor de bus zonder dat die de voetganger hindert, en er komen 2000 huizen bij.

Met al deze extra huizen en werkplekken is het dus zaak dat je het gebied in balans houdt voor iedereen. Het is passen en meten. Je moet er kunnen wonen, werken en bewegen op de manier die jij wilt. Of dat nou met de auto, het OV, de fiets of te voet is.

Aan de andere kant moet je niet in de ruimte willen inleveren, maar alles juist goed laten doorstromen. Zowel voetganger, fiets, bus en auto hoort genoeg ruimte te krijgen. Een versmalling van het Keizer Karelplein is wat ons betreft een no-go.

En daar heeft onze fractie zich gisteren hard voor gemaakt, waarbij ons raadslid Rosalie Thomassen helaas geen meerderheid kreeg voor ons voorstel om versmalling van het Keizer Karelplein voorgoed tegen te gaan. Toch wisten wij veel binnen te halen, zodat doorstroming geregeld blijft en van het versmallen van het Keizer Karelplein geen sprake hoeft te zijn.

Keizer Karelplein: Het brede scenario wordt uitgewerkt
Er was veel te doen over het Keizer Karelplein afgelopen weken. Het hart van onze stad. Een belangrijk verkeersknooppunt die natuurlijk goed moet blijven doorstromen. We leken af te stevenen op een versmald Keizer Karelplein. Maar dat is nog helemaal niet gezegd. We hebben juist met de Stadspartij -met ruggesteun van PvdA, CDA en SP- voor elkaar gekregen dat zowel een smal als breed scenario naar de raad komt. Dat er dus niet alleen de keuze wordt gegeven voor een versmalling, maar dat er ook een optie wordt gegeven aan de raad om het Keizer Karelplein in zijn volle breedte te blijven gebruiken. En als Stadspartij Nijmegen zullen wij dan voor die laatste kiezen. Want een versmald Keizer Karelplein blijft een onzinnig idee. Aan de buitenranden is ruimte genoeg voor betere loop- en fietsroutes in fraaier groen.

Tunnelweg, Nassausingel en Keizer Karelplein blijven belangrijke verkeersroutes
Ook werd er in het plan voor het stationsgebied genoemd dat het hele gebied autoluw zou worden. Dat vinden wij geen goed idee, omdat straten als de Tunnelweg, de Nassausingel en het Keizer Karelplein belangrijke verkeersroutes zijn. Als we deze straten autoluw zouden maken, zou de stad langzaam dichtslibben. Dat willen we niet. Met een amendement wisten wij dit aan te passen. Deze wegen blijven hoofdroutes waar het moet blijven doorstromen. Een volledig autoluw gebied is dus van de baan.

In 2025 wordt er een stadsbreed OV-plan besproken
In de toekomst hebben we in Nijmegen meer en beter openbaar vervoer nodig. Het station speelt daarin een belangrijke rol. Die moet ruimten bieden aan die groei. De wethouder heeft na een voorstel van Stadspartij Nijmegen beloofd dat er in 2025 een stadsbreed OV-plan naar de raad komt. Waarbij er dus niet alleen naar het Stationsgebied wordt gekeken, maar ook naar andere OV-knooppunten in de stad. En hoe je die bussen allemaal over goede banen door een steeds drukkere stad leidt.

Dankzij deze aanpassingen kunnen we als stad gezond groeien en ruimte blijven bieden aan voetganger en fiets, bus én auto. Wordt vervolgd!
Schrijf in voor onze nieuwsbrief en we informeren je periodiek.
Inschrijven



Word lid